Наукові образи, особливо космічні, можуть бути дуже яскравими і красивими. Зображення, створені професійними астрономами та аматорами, часто вражають. Це дозволяє науковим комунікаторам (популяризаторам астрономії — Ред.) використовувати такі зображення як вступ до певного матеріалу. Іншими словами, наукові образи — це вхід, через який ми можемо йти до відкриттів і розуміння того, що наука може досягти.
Проект «Естетика і Астрономія» (Aesthetics & Astronomy, A&A) — незвичайний дослідницький проект, спрямований на вивчення того, як люди з різних прошарків суспільства й різного рівня освіти тлумачать та взаємодіють з науковими образами. Почавшись в Рентгенівському центрі «Чандра» (Тhe Chandra X-ray Center) і поєднуючи досвід астрофізиків, психологів, графіків і педагогів, що спеціалізуються в галузі методології дослідження, A&A заглиблюється в те, в який спосіб можна використати ці зображення для просування наукової інформації.
Одне питання, яке нещодавно було поставлене A&A: наскільки ефективні метафори під час повідомлення про наукові результати? Щоб з’ясувати це, проект «Естетика і Астрономія» умовив майже 2000 людей взяти участь в онлайн-опитуванні й відповісти на низку запитань. Після демонстрації чотирьох астрономічних зображень — Стрілець А*, Сонце (сонячний спалах), Кассіопея А, і спіральна галактика — учасникам опитування показали три окремі підписи для кожного з них.
Чотири астрономічних зображення, які використали для онлайн-опитування, виконаного в рамках проекту «Естетика і Астрономія» (Aesthetics & Astronomy, A&A). Фото з сайту NASA
(адаптація українською — ВЦ «Наше небо»).
У підсумку отримано цікаву інформацію, що допомагає дослідити, як супровідний до космічного зображення текст, може вплинути на його розуміння й емоційний стан щодо цього зображення. Іншими словами, ви можете залишити зображення незмінним, але змінивши до нього підпис, можете вплинути на те, як ми бачимо й оцінюємо дані. Цікаво також відзначити, носій, на якому ми розглядаємо ці зображення, наприклад, смартфон чи екран комп’ютера, мають значення для сприйняття наукових зображень і тексту.
Для тих, хто зацікавлений у популяризації науки, ці останні дослідження A&A дають величезну кількість інформації для роздумів. Додаткову інформацію можна знайти у науково-дослідній роботі під назвою «Black Holes and Vacuum Cleaners: Using Metaphor, Relevance, and Inquiry in Labels for Space Images» яку оприлюднить у першій половині 2017 р. в спеціальному випуску журнал «Психологія естетики, творчості та мистецтв» (Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, РАСА).
За інф. з сайту http://chandra.si.edu