Про астероїди і вовків напередодні Дня астероїда

Астероїд не страшніший за вовка. Можливо хтось зауважить, що не варто порівнювати небесне тіло й земного звіра, але багатьом стає страшно, коли йдеться про напад вовків чи падіння на Землю астероїдів. У першому випадку страшно за людину, на яку напав звір, а в другому — за людство, на планету якого упав астероїд. Пояснення загрози від хижих тварин залишимо зоологам й іншим біологам, а от про астероїдну небезпеку далі докладніше.

30 червня 1908 р. космічне тіло досі нез’ясованої природи вибухнуло над Сибіром в районі річки Підкам’яна Тунгуска в Росії, поваливши ліс на величезній площі. 30 червня 2015 року пройде перший День астероїда — акція, ініційована низкою відомих людей (серед них астрофізик і гітарист групи Queen Брайан Мей (Brian May)). Мета проведення Дня астероїда — привернути увагу широкого загалу до астероїдної небезпеки, підвищити обізнаність людей про потенційний ризик від падіння на поверхню Землі астероїда.

Скриншот головної сторінка сайту, присвяченого Дню астероїда

Прихильники ідеї щодо проведення Дня астероїда, серед яких Кріс Гедфілд (Chris Hadfield), Брайан Кокс (Brian Cox) і Річард Докінз (Richard Dawkins), закликають до 100-кратного посилення в найближчі десять років зусиль з виявлення астероїдів, що близько підходять до Землі, й збільшення фінансування для досягнення цієї мети.

Проте є й інший погляд. Окремі спостерігачі астероїдів говорять про те, що наявні нині огляди неба вже тримають нас в безпеці, а такі події, як День астероїда наводять на людей зайвий страх без явної необхідності.

«Небезпеку від зіткнення з астероїдом дуже легко переоцінити й неправильно зрозуміти», — вважає Ерік Крістенсен (Eric Christensen) з університету Аризони в США. Науковець переконаний — дуже відома думка про те, що астероїди «збираються вбити нас усіх», просто не відповідає дійсності.

Крістенсен знає про що він говорить, адже очолює службу з Каталінського огляду неба (Catalina Sky Survey). Її фінансує NASA з метою виявлення потенційно небезпечних для Землі астероїдів. Фахівці вважають, що їм вдалося за допомогою наземних і космічних спостережень знайти майже всі астероїди поперечником понад один кілометр — саме такі об’єкти спроможні завдати по нашій планеті «смертельного» удару. Але багато дрібних астероїдів ще досі не виявлені й не занесені до відповідних астрономічних каталогів.

До слова, астрономи можуть оцінити чисельність астероїдів певного розміру навіть тоді, коли не можуть їх усіх спостерігати. Суть такої оцінки зводиться до встановлення частоти повторного виявлення якогось певного астероїда. Якщо, наприклад, ми послідовно бачимо один і той набір астероїдів кілометрових розмірів і жодних нових, то можемо бути впевнені, що знайшли їх усі. Але коли брати до уваги астероїди меншого розміру, то розрив між кількість відомих і кількістю прогнозованих об’єктів суттєво зростає (див. графік нижче).

Графік, що ілюструє кількість відкритих і прогнозованих потенційно небезпечних астероїдів для Землі
На світлині — графік, що ілюструє кількість відкритих і прогнозованих потенційно небезпечних астероїдів для Землі. Фото з сайту www.newscientist.com.

Ця прогалина в наших знаннях про невеликі астероїди є загрозливою, вважають прихильники проведення Дня астероїда. «Ми говоримо про явище, яке може “лише” відкинути світову економіку на тисячу років назад, або “всього лише” призведе до загибелі, ймовірно, 100 мільйонів людей», — вважає Ед Лу (Ed Lu), голова фонду B612 на базі в Мілл-Веллі (штат Каліфорнія, США). Цей некомерційний фонд, названий на честь астероїда з казки «Маленький принц», планує збудувати приватний космічний телескоп для «полювання» за астероїдами.

«Дрібні небесні камені» справді небезпечні для мешканців Землі. Наприклад, метеорит, що вибухнув 2013 р. у небі над Челябінськом (Росія) хоча й мав поперечник близько 20 метрів, проте енергія його вибуху була співмірною з Тунгуським метеоритом. Ніхто не загинув, але близько 1500 осіб отримали поранення. Вибухом вибило вікна та пошкодило будівлі.

Челябінська подія налякала багатьох людей, тим паче, що астрономи не спостерігали цей об’єкт (і не лише тому, що він малий розмірами, а ще й тому, що більшість телескопів у цей день була налаштована на спостереження більшого астероїда, який пройшов повз Землю на безпечній відстані). Астрономи не очікують подібного явища в найближчі роки, бо астероїди, розміром з Челябінський метеорит, за оцінками науковців падають на Землю з періодом в кілька десятків років. Оскільки переважна більшість поверхні нашої планети це океан, або безлюдна, то ризик для людини від таких явищ є мінімальним.

Отже, якщо великі астероїди нам майже не загрожують, а дрібні, що частіше падають на Землю, не завдають, мабуть, великої шкоди, то в чому проблема? Все залежить від того, який ризик ви готові розглядати й скільки грошей можете витратити, щоб його пом’якшити. Відомий астроном Мартін Ріс (Martin Rees) з Кембриджського університету, який підписав декларацію на підтримку Дня астероїда вважає, що це так само, як обчислення страхової компенсації — треба помножити ризик впливу на вартість збитку. За цим критерієм на його думку варто витрачати мільярд доларів на рік на зниження ризику астероїдної небезпеки.

Це в 25 разів більше, ніж те, що є тепер. Нині NASA виділяє майже 40 млн доларів на рік для програм, пов’язаних з пошуком небезпечних астероїдів. Хоча Конгрес США «вимагає» від NASA знайти до 2020 р. всі небесні камені з поперечником понад 140 метрів, але агентство, як вважають фахівці, не виконає це завдання без додаткового фінансування. Коли врахувати також вже фінансовані роботи з майбутньої космічної місії до астероїда та зміни його орбіти, то NASA у співпраці з іншими організаціями спроможна різко зменшити «астероїдний» ризик.

Проте запропоноване прихильниками Дня астероїда стократне «прискорення», на думку спостерігачів астероїдів, є надмірною метою. Наприклад, Ерік Крістенсен вважає, що не варто турбуватися про якісь особливі спостереження 20—50-метрових астероїдів. Ризик небезпеки від них такий малий, що ефективність від дуже дорогої програми спостережень буде мізерною.

Космічний телескоп для пошуків небезпечних астероїдів, який планує збудувати фонд B612, коштуватиме 450 млн доларів. Цю суму фонд має намір зібрати за рахунок приватних пожертвувань. Але за такі гроші «ви б могли багато зробити для виконання завдання астероїдної безпеки з кількома наземними 4-метровими телескопами й це б не коштувало півмільярда доларів», — говорить Крістенсен.

То що, не такий вовк страшний, як його малюють?! І, зрештою, чи знає хто-небудь про «День вовка»? Є такий день?

Замітку підготовлено на основі статті «Don’t fear apocalyptic asteroids:you're safer than you think» з сайту www.newscientist.com